Subsidies voor groene auto, voor ons wél, maar voor China niet: EU voert importheffingen in
De EU heeft besloten om extra importheffingen op elektrische auto's uit China in te voeren, met tarieven vamn 35 procent. Dit besluit komt omdat China volgens de EU zoveel subsidie geeft op de productie van elektrische auto’s dat Europese autobedrijven oneerlijk worden benadeeld. Merken zoals SAIC en BYD worden door deze heffingen geraakt
Europa klaagt over subsidies op Chinese elektrische auto’s, maar ondertussen subsidieert het zelf ook volop. Het lijkt erop dat Europa liever z’n eigen markt beschermt dan dat het echt inzet op groene voertuigen. Met deze heffingen wil de EU de concurrentie beperken, maar wie betaalt daar uiteindelijk de prijs voor? Juist, de consument. Terwijl China goedkope, groene alternatieven biedt, werpt Europa liever barrières op dan samenwerking. Kwestie van als je ze niet kunt verslaan, maak het ze dan moeilijk? Als dit het speelveld eerlijker moet maken, kun je je afvragen voor wie precies.